Synkronisering af Dell’orto PHM og PHF karburatorer uden brug af vacuummeter
Oprettet: Tirsdag, 30. november 1999 01:00
En udmærket metode til at lave et hjemmelavet vacuummeter til synkronisering af karburatorerne ved hjælp af diverse slanger
og med gearolie som medium i stedet for det grimme kviksølv. Jeg har prøvet dette selv og det fungerer rigtig godt! Men hvad nu hvis du er nødt til at synkronisere ude i ”bushen” eller når et vacuummeter ikke er tilgængeligt? Jeg bruger en enkel fremgangsmåde som andre måske også kan drage nytte af (med fare for at dem, der virkelig har styr på mekaniske ting, synes dette er banalt og en selvfølge!!!). Jeg har flere gange brugt denne fremgangsmåde og derefter efterprøvet ved hjælp af et vacuummeter, og resultatet er overraskende godt! Det er meget sjældent at jeg har været nødt til at foretage nogen særlig efterjustering! (I instruktionsbogen til min cykel, en Le Mans III, beskrives en håbløs metode med at ”føle” på eksostrykket bag på etc…. Glem den!).
A. Forberedelse
1. Det er vigtig ikke at hoppe over nogen af punkterne A, B eller C, og at man følger dem i den rigtige rækkefølge. Alle operationerne foregår med motoren slukket, indtil du skal justere tomgangen i pkt. D. Det forudsættes at chokeren er rigtig justeret med en frihøjde på minimum 3 mm, så den ikke driller med justeringen af karburatorerne.
2. Fjern luftfiltrene i tilfælde af at du har KN-filtre eller lignende. Hvis du har originale filtre så åben ved indsugningen til karburatorerne, nok til at du kan få en finger ind i indsugningen og let kan få fat i det store ”stempel” (spjældet) som ”spærrer” midt inde i karburatoren.
3. Skru tomgangsskruerne (de store skruer med fjedre udenpå) på begge karburatorer næsten HELT UD, så de ikke længere løfter spjældet i karburatoren.
4. Slæk begge gaskabler HELT. Nu skal spjældene inde i karburatorerne ligge helt mod bunden af karburatorerne, du kan høre at spjældene slår imod bunden. (Hvis spjældene i karburatorerne fortsat hænger i kablerne, så har du forkert type kabler, eller også er der noget andet i vejen med kabelsystemet, og dette skal laves før du går videre).
B. Synkronisering af tomgangsskruerne
5a. Stik en finger ind i indsugningen på den ene karburator og lad fingerspidsen ligge mod spjældet i karburatoren på en sådan måde at du på samme tid kan mærke BÅDE spjældet og væggen i karburatoren. En følsom fingerspids er det vigtigste værktøj her! Skru tomgangsskruen på denne karburator indad (med uret) til du føler med fingeren at spjældet begynder at bevæge sig opad. Skru tomgangsskruen lidt frem og tilbage indtil du finder det EKSAKTE punkt hvor skruen begynder at ”tage fat”, dvs. løfte spjældet.
5b Gør det samme med den anden karburator.
6. Skru nu tomgangsskruerne indad(med uret) på BEGGE karburatorerne med SAMME ANTAL OMDREJNINGER (for eksempel 2 omdrejninger). Dette er for at finde et synkront startpunkt for tomgangsjusteringen senere. Vær lidt nøje med dette, dvs. læg mærke til vinklen på kærven i tomgangsskruen før du begynder at skrue, og skru med en halv omdrejning ad gangen, og tæl!
C. Synkronisering af gaskablerne
7. Stram begge gaskabler til du har cirka samme slip i begge to. Det er meget vigtig at du ikke strammer så meget at spjældene hænger i kablerne! På dette punkt må du gerne ha’ en anelse MERE slip i gassen end du ka’ li’!
8. Stik en finger ind i hver karburator PÅ SAMME TID, som beskrevet i pkt. 5, og lad en hjælper dreje lidt på gashåndtaget (min datter på 8 klarer jobbet fint!). Det vil sige: Vrid gentagne gange fra nul gas til meget lidt gas. Du vil så kunne mærke med fingrene om det ene kabel BEGYNDER at ”ta’ fat” tidligere end det andet. Juster gaskablerne indtil du har tilpasset dødgang på gassen efter smag, og begge kablerne BEGYNDER at løfte spjældet i hver sin karburator på SAMME TID!
(Det kan være at nogen har monteret et gashåndtag som egentlig ikke kan gi’ fuld gas!). Dette gøres ved at gi’ fuld gas (uden at motoren går!) og mærke efter med fingeren i indsugningen at spjældet er kommet helt i top i karburatoren. Det vil sige at underkant af spjældet flugter med karburatorhuset oppe i indsugningskanalen.
10. Tjek at spjældene i karburatorerne ikke trækkes UD af karburatorhuset ved fuld gas. Hvis dette ikke er i orden så mærkes det når du kører på fuld gas og du mærker at cyklen faktisk øger farten hvis du letter en smule på gassen fra fuld gas. Dette tjekkes ved at gi’ fuld gas (uden at motoren går!) og mærke efter med fingeren i indsugningen at underkanten af spjældet IKKE er kommet ud af indsugningskanalen. Hvis dette sker bør du justere stoppemekanismen på gashåndtaget.
D. Justering af tomgang
11. Monter luftfiltrene, start cyklen og kør motoren varm.
12. Juster tomgangen tilpas ved at skrue tomgangsskruerne efter behov på BEGGE karburatorer med SAMME ANTAL OMDREJNINGER. Vær lidt nøje med dette, dvs. læg mærke til vinklen på kærven i tomgangsskruen før du begynder at skrue, og skru med en kvart omgang ad gangen, og tæl!. Det vil sige, at hvis du for eksempel ønsker højere tomgang så skru indad (med uret) en kvart omgang på BEGGE karburatorer, og hvis yderligere øgning er nødvendig så skru endnu en kvart omgang på BEGGE sider. Etc… etc…etc…
E. Justering af blanding
13. Skru blandingsskruen (den lille der næsten er undersænket på karburatoren) helt ind (ikke hårdt!). Skru den derefter 2 omgange ud igen på begge karburatorer.
14. Med varm motor gående i tomgang, skrues blandingsskruen ind eller ud indtil den hurtigste tomgang opnås. Gør dette med een karburator ad gangen. På dette punkt tror jeg(?) ikke det er nogen pointe i at blandingsskruerne har nøjagtig samme antal omdrejninger fra bunden af begge karburatorer, så længe højest muligt omdrejningstal i tomgang er opnået. Men det skulle være mærkeligt hvis det er vældig stor forskel på dem?
15. Hvis det ender med at blandingsskruen er mere end 3 omdrejninger fra ”bunden” så er det sandsynligt at du har for lille tomgangsdyse. Hvis det ender med at blandingsskruen er mindre end en halv omdrejning fra ”bunden” så er det sandsynlig at du har for stor tomgangsdyse. 16. Hvis det er nødvendig, så efterjuster tomgangen ved at følge pkt. D (NB: synkront med samme antal omdrejninger på tomgangsskruen på begge sider!). (Hvis du har adgang til et vacuummeter så kan du for sjov skyld koble det på, og finde ud af hvor dygtig du har været! )
Go’ fornøjelse.