Supertwin 1100
Oprettet: Mandag, 30. juni 2008 22:18
Som lovet i TF 4-00, bringer jeg her lidt mere stof om Ghezzi & Brian motorcyklen, som jeg har bragt billeder af tidligere.
Nogle af informationerne kommer fra Internetadressen www.ghezzi-brian.com, andre kommer fra en brochure fra virksomheden. Og fra Søren Holm, som sendte mig brochuren, modtog jeg denne hilsen:
”…Jeg vil have brochuren tilbage igen, de er meget nærige med distributionen dernedefra, de tror vist ikke at de kan sælge i Danmark med de afgifter vi har. Jeg har informeret salgschefen med henblik på videre forhandlinger. Cyklen kan jeg sælge i Danmark for kr. 130.000,- incl. dansk moms, men excl. registreringsafgiften.
Born to run
Denne motorcykels var fra starten bestemt til Race. Den gjorde sin entre på racerbanerne i ’93. Den blev designet udelukkende som en racercykel, monteret med en Guzzi-motor, og den vandt over hurtige kørere på hurtige, velkendte mærker.
9 sejre i 32 races og mesterskabstitlen i det italienske Supertwin-championship i ’96. Kun tal har betydning i racerverdenen. Og sådan blev et nyt ambitiøst projekt født: Vi ville give tilhængerne muligheden for at køre på landevejen med den motorcykel, der gav os en fantastisk duft af sejr. Det er præcis den samme cykel, med den samme Guzzi-motor, stel og opsætning, bare tilpasset landevejen og forbedret med de fineste tekniske raffinementer.”
”Ord er ikke nok!! Hop op, giv den gas og nyd en fornøjelig og sikker køretur på landevejene. Din “racing”-motorcykel er både til en hurtig rute og til mere afslappende kørsel. Under alle omstændigheder vil Supertwin 1100 imponere dig.” Sådan indleder Ghezzi & Brian deres salgsmateriale.
Firmaet Ghezzi & Brian startede i 1995 med baggrund i Ghezzi-teamet. Målet var designe, fremstille og markedsføre racing-motorcykler. Herefter fulgte så idéen at producere en serie gadecykler. Ghezzi & Brian er i dag et søsterselskab til Sabro, som fremstiller elektromekaniske produkter. Ejeren af Sabro er selv motorcyklist.
Chefen for den tekniske side af Ghezzi & Brian er Giuseppe Ghezzi, som er kendt for sine præstationer på de motorcykler han selv har designet til Battle-ofthe- Twins- og Supertwin-klasserne
Motoren
Motoren i Ghezzi & Brian Supertwin 1100 behøver vist ingen nærmere præsentation. Den velkendte mekanik og ligeså velkendte karakter, har allerede sikret den en plads i historiebøgerne.
Den motor, der benyttes her, er udstyret med en omprogrammeret WEBER-MARELLI elektronisk indsprøjtning, som sammen med udformningen af udstødningsrørene skulle sikre, at der altid er godt træk til stede selv ved lave omdrejninger. Motoren yder 94 solide hestekræfter, som kan drive motorcyklen frem med hele 240 km/h
Stellet
Hele motorcyklen er bygget så let som muligt og kun det vigtigste er medtaget.
Designet består af afrundede, men dog aggressive, linier. Et par eksempler herpå er de store fordybninger i tanken og halestykket, som dækker over de to store lydpotter. Designet giver både en god aerodynamik og samtidig en kraftig opbygning.
Selve stellet består af et kraftigt stålrør i firkantprofil, som vi også kender det fra Guzzi’s senere modeller. Dette kraftige stålrør forbinder kronrøret og tværstiveren, der bærer pivotpunktet for svingarmen. Motoren indgår som medbærende element i konstruktionen og i det hele taget minder den del om den stelopbygning vi kender fra f.eks. 1100 Sport. Luftfilterkassen er integreret i selve stellet og medvirker til at give stellet dets stivhed samtidig med at der stadig er let adgang til de mekaniske dele. Stellet er sammenføjet med den advancerede svejseteknologi, TIG, og omtales af teamets kørere som værende “solid as a rock”.
Baghjulsaffjedring og svingarm
Affjedringen bagpå er en progressiv sag, magen til den der blev udviklet til baneraceren. Den har en vandring på 120 mm og er monteret med kuglelejer i alle pivotpunkter for at fjerne toleranceslør. Ghezzi & Brian er ikke kede af at påstå, at netop baghjulsaffjedringen er noget af det vigtigste på denne motorcykel.
Gearkassen er flydende ophængt med en stræberarm, som er fastgjort direkte til stellet. Ophængspunktet er valgt på baggrund af en lang testrække.
Endelig er den kraftigt dimensionerede svinggaffel monteret med kuglelejer.
Den hydrauliske monodæmper er en BITUBO, ligeledes af samme slags som er monteret på banecyklen. Den kan justeres både på fjederforspændingen og ind- og uddæmpning
Bremser
En Verdensnyhed, intet mindre. Bremserne er et kapitel for sig. Foran sidder to stk. 420 mm rustfri skiver monteret direkte på forfælgens yderring. På skiverne klemmer to firstemplede calipere og hele molevitten er produceret af BRAKING.
Fordelene er til at få øje på: De er lettere, der er bedre føling med bremserne, tendensen til opretning under indbremsning er mærkbart reduceret
Bagbremsen er af den klassiske type: 1 stk. boret, 240 mm skive med 4-stemplet caliper.
Udstødningssystemet
Udstødningssystemet er både harmonisk og frækt designet. Det er fremstillet af 1 mm rustfrit stål og opfylder alle forureningskrav samtidig med at det tillader motoren at ”ånde”.
Forgaffel
Affjedringen foran er en upside-down teleskopgaffel med 41 mm inderrør og 120 mm vandring; den er fremstillet af PAIOLI. Den kan justeres i både ud- og inddæmpning ligesom fjederforspændingen kan justeres.
Hvad anmelderne siger: ”…Ghezzi & Brian har været kendt af motorcyklister siden midten af 90’erne. De fik deres gennembrud på Milan-messen sidste år med deres Supertwin 1100. Hele flokke af Guzzisti kiggede drømmende på den: Her var endelig den motorcykel der skal udgøre et tiltrængt modangreb på Ducati og deres forfængelige ejere!!
En sportscykel, der vejer mindre end 200 kg, monteret med den kraftfulde 1100 indsprøjtningsmotor fra V11 Sport og et stel arvet fra racerbanerne…”
“…Resultatet blev bedre end de største forventninger: både let og smidig – næsten sensuel; Supertwin hilser dig velkommen som med et kys fra din kæreste. Hvad med vægten? Nærmest latterlig. I det hele taget er hele motorcyklen ligeså let som en trædecykel…” “…Bremsesystemet er et BRAKING BBR system. Det er første gang man benytter denne type perimeterskiver med en diameter på hele 420 mm. Ifølge Ghezzi og deres testkørere giver perimeterskivebremsen store fordele sammenlignet med traditionelle bremser. Nedbremsningen kan blive mere præcis; men hvad der er endnu bedre: Du kan tage en kurve, mens du endnu bremser eller sågar bremse, mens motorcyklen er midt i et sving. Og det påvirker ikke motorcyklen, som ikke har tendens til at rette sig op…”
“…Et stilistisk projekt med en stolt og let elegance, (…) som inkluderer et lækkert udstødningssystem, fremstillet af TUBI-STYLE…” “…Baghjulsaffjedringen på Ghezzi & Brian er sandsynligvis en af de bedste og mest effektive, vi nogensinde har set på en motorcykel beregnet til gadebrug…”