Letning af svinghjul
Oprettet: Søndag, 29. juni 2008 22:40
Artiklen er oversat fra vort norske søsterblad ”Bicilindrica” og er skrevet af Arne Bøe:
Blandt mange bilister og motorcyklister er der en del uvidenhed om letning af svinghjul.
Svinghjulet har først og fremmest til formål at give en rolig motorgang, en stabil tomgang og endelig et inertimoment, som særligt er brugbart ved igangsætning.
På 2-cylindrede motorcykler som Moto Guzzi får motorerne en bedre tomgang. På sidevognscykler, varevogne og lastbiler osv. er det ønskeligt med et tungt svinghjul for at undgå, at motoren går i stå, når man sætter i gang.
Hiroshima-knallerter mangler den type svinghjul, som er monteret på biler og Guzzi’er.
På racingmotorer lettes svinghjulet maksimalt.
Under acceleration er et stort og tungt svinghjul kun en ulempe, fordi motoren bruger energi til at øge svinghjulets rotationshastighed, ikke til at accelerere køretøjet. Af samme årsag er det også en fordel med letvægtsfælge. Når man letter svinghjulet, ændrer man IKKE på motoreffekten men på motorkarakteristikken. Motoren får som nævnt mindre masse at slæbe rundt på (dvs. at snurre rundt) og vil derfor give bedre/hurtigere respons på gasgivning.
Med en formel, som jeg fandt i bogen “How to modify your Mini” af David Vizard, har jeg beregnet den effektforøgelse, som en letning på 2,5 kg giver. Tallene gælder for en lille Guzzi med en køreklar vægt incl. fører på 275 kg.
1. gear +11 hk
2. gear +5 hk
3. gear +3 hk
4. gear +2 hk
5. gear +1 hk
Som det ses, giver letningen en kraftig effektforøgelse i de lave gear. Det bedste ved det hele er, at denne “tuning” af motoren faktisk er lovlig. Hvis du har tænkt på at trimme din Guzzi, er jeg overbevist om, at du får mest for pengene ved at starte med at lette svinghjulet.
Priserne på letning af svinghjul svinger fra 700 norske kr. til 3500 sek. (Jeg kender ikke prisniveauet i Danmark, men har du erfaringer – tøv da ikke med at kontakte den nye redaktør red.). Får du virkelig blod på tanden, kan man også lette krumtapakslen, men det bliver til gengæld ret dyrt (har du erfaringer – tøv da ikke med at kontakte den nye redaktør red.).
Den norske redaktør har følgende kommentar til Arne Bøe’s artikel:
– Jeg har en Moto Spezial kobling og svinghjul på min SP II. Dette er ca. 5 kg lettere end det originale. Jeg har kun gode erfaringer med dette, selv med sidevogn på. Men motorcyklen bliver meget følsom overfor tændings- og karburatorjustering. Elektronisk tænding og stramning af knastkæden har løst noget af problemet. Vær også opmærksom på, at hurtigere acceleration og deceleration øger dæksliddet. Det lette svinghjul giver en væsentlig større motorbremsning, når du lukker for gassen.
Som afsluttende kommentar fra Redacteuren på Targa Florio, kan jeg da lige tilføje, at det tyske tuningsfirma DYNOTEC ligeledes anbefaler letning af Guzzi’ernes svinghjul. Tyskerne beskriver svinghjulet som et fra en mindre personbil og altså helt unødvendigt tungt. Man skal også være klar over, at letning af svinghjulet kan gå ud over muligheden for at cruise med meget lave omdrejningstal op og ned ad ”Strandvejen”. Man ofrer simpelthen noget af det ”seje” til fordel for en større omdrejningsvillighed.