Land Speed Record/2
Oprettet: Søndag, 29. juni 2008 23:30
Siden jeg skrev om Moto Guzzi’s ny hastighedsrekord (i USA) i Targa Florio 3-00, har tiden ikke stået stille.
Walther Barlow, som er hovedmanden bag rekordforsøgene må se i øjnene at rekorder ikke holder særligt længe. Samtidig arbejdes der på at tage rekorden fra Buell i 1350 cm3-klassen – en klasse der ligger lidt uden for Guzzi’s rækkevidde. Som det beskrives her i artiklen er der nogle praktiske forhindringer for at bore en Guzzi op til grænsen på 1350 cm3. Oversat af Redacteuren
Le Mans 1000 Le Mans 1000’eren, som jeg skrev om i forbindelse med den amerikanske hastighedsrekord i Targa Florio 3-00, har fået sig en nødvendig “overhaling”. Manden bag teknikken, Russell Duke, har foretaget en del ændringer på motoren, siden den satte rekorden sidste år. Han har nemlig ikke til hensigt at forære titlen væk i “altered partial streamliner”- klassen og den ER siden blevet slået af et hold kaldet “Team Elves” med en hastighed på 161 mph (259 km/t). Russell Duke mener, at dén hastighed bliver MEGET svær at slå, men med den modificerede motor, den nye gearing og den forbedrede aerodynamik mener han at have en chance for at erobre titlen tilbage. Som han siger:
“I think we will go very fast with the Lemans 1000 this year”
Der er kun foretaget få ændringer i mekanikken med henblik på at sikre, at motoren kan klare anstrengelserne.
De vigtigste ændringer er, at der er monteret Carillo plejlstænger, Dyna tændspoler og et nyt tændingssystem, så tændingsanlægget nu får sine impulser direkte fra krumtappen i stedet for knastakslen. Herudover har teamet fået fat i en “notaksel-konverter”, der giver flere muligheder for at arbejde med gearingen. Dermed skulle de kunne tangere rekorden og helst også slå den.
Den hurtige klasse
For at forbedre chancerne i “Partial Streamline”- klassen er der endvidere indkøbt Agostini fuldkåbe, ligesom der er fremstillet et nyt udstødningssystem med større diameter. Disse ændringer vil helt sikkert være en stor hjælp til at slå rekorden i denne klasse.
1100 Sport i 1350-klassen
Men den helt store nyhed er, at Walther Barlow og hans folk endeligt har besluttet sig for at forsøge sig i købte de en 1100 Sport og ikke en V11 Sport? Simpelthen fordi en motorcykel med kåbe har større chance for at slå rekorden end én uden kåbe. Den nuværende rekord indehaves af Buell og er på lidt over 241 km/t, hvilket er lidt af en præstation på banen ved Bonneville. Efter at have rådført sig med Dr. John Wittner (en eller anden gal, amerikansk tandlæge, så vidt jeg har hørt), som udtalte sig med stor sikkerhed om mulighederne for at slå rekorden, valgte teamet at “springe ud i det”.
Opbygningen og ændringerne af Sport 1100 motorcyklen vil følge samme fremgangsmåde, som blev benyttet på LeMans 1000’eren og det vil fortsat være Russel Duke, der er ansvarlig for det tekniske. Sport 1100’eren vil i øvrigt blive solgt til et af medlemmerne af Moto Guzzi Nyhedsgruppen efter rekordforsøget, så der er i hvert fald én, der bliver godt kørende!!
Harley-Davidson-folkene har ikke ligefrem taget vel imod at Barlow og hans folk slog “deres” rekord, og adskillige grupper (fortrinsvist bestående af folk fra Internet Sportster Mailing listen, som er indehavere af en HD XR 1000) har slået sig sammen i teams for at “bring the record back where it belongs” (Jamen, er det ikke dér, den er nu??).
Harley-folkene har helt sikkert en større gruppe at trække på i Amerika end Guzzi-folkene. Men hvad Guzzisti’erne kommer til at mangle i antal, må de til gengæld mønstre i entusiasme og det bliver der brug for.
Sportster-folkene har nemlig en hel række af “de tunge drenge” på deres side. Én af dem er Jerry Branch, der rent faktisk var en af mændene bag udviklingen af “flow-bænke” (der er et redskab til at forbedre luftstrømmen fra karburator til forbrændingskammer) ligesom han er manden, der udviklede topstykkerne til standard-Sportster’en. Hertil kommer en vis Dick Obrien, som er gennemgående person på Harley’s fabriksteam.
Prøvekørsler af Harley’en viser, at den gør fremskridt på vej mod at vinde rekorden tilbage. Harley-folkene virker meget entusiastiske, men de har to store problemer: Deres motor har 45° for lidt og cylindrene peger den forkerte vej!!
Duke Russel fortæller om motoren Oversat af Redacteuren
”1100 Sport-motoren er den største og mest udfordrende motor, jeg nogensinde har bygget. Den er monteret med en Norris 382/382 knastaksel, tandhjulsdrev til knastakslen, topstykkerne kommer fra Raceco og er monteret med større ventiler, stemplerne kommer fra Wiseco og har en diameter på 97 mm mod 92mm normalt. Herudover er motoren monteret med Carillo plejlstænger samt en masse andre lækkerbidder – alt sammen for at levere en masse hestekræfter.
Jeg har virkelig været nødt til at være omhyggelig med alle detaljer i denne motor. Hver eneste del er blevet udmålt, tilpasset, afbalanceret og poleret. Når man skal bygge en motor, der skal yde så meget, som denne skal, kan man ikke tage noget som helst som en selvfølge – alt skal kontrolleres.
Et eksempel er cylinderforingerne, der er så store at de “rager” ind i hullerne til stødstængerne. Jeg var derfor nødt til at slibe foringerne, så stødstængerne kunne passere uhindret; Samtidig måtte jeg ikke fjerne mere materiale end at cylindervæggene fortsat var tilstrækkeligt kraftige til at modstå belastningen. Ventilstammerne er 2 mm længere end standard og vippetøjet måtte derfor også tilpasses, således at geometrien fortsat passer. Alle pakninger ved cylindrene har jeg fremstillet helt fra bunden eller tilpasset, så de passer til cylindrenes større boring. Afstanden mellem stempelkrone og ventilhoveder er blevet kontrolleret med modellervoks, så jeg kunne se hvor meget materiale jeg kunne fjerne fra cylindrene. Ligeså snart jeg får den nye kobling vil jeg samle motor og gearkasse og montere det hele i stellet; herefter følger en modificeret luftfilterboks og udstødning, så nu kan jeg snart vække mine naboer med tordenskraldet fra en 1182 cm3, højkompressions- Sport 1100 (De elsker mig, jeg VED det!).”