Koblingsnav og højgearaksel
Oprettet: Søndag, 29. juni 2008 22:33
Jeg havde min gearkasse afmonteret sidste år for at se til koblingen og særligt til strålerne på højgearakslen (den aksel,som fører kræfterne fra koblingsnavet og ind i selve gearkassen).
Koblingen havde det fint, men jeg opdagede at strålerne på højgearakslen var HELT tørre. De skal være fedtede for at koblingsnavet kan glide på dem og dermed koble fri. Spørgsmålet er, om strålerne nogensinde har været smurt (fra fabrikken, mener jeg).
Resultatet af tørre/rustne stråler kan mærkes i lyskrydsene: Du holder for rødt lys med motorcyklen i frigear. Du tager koblingen, træder let på gearpedalen. Er strålerne tørre, kan det eventuelt høres ved at gearkassen ”skærer” tænder. En anden måde at observere, at koblingen ikke kobler ordentligt ud, er ved at motorcyklen begynder at ”krybe”, når du sætter den i gear – den vil gerne fremad.
I mit tilfælde havde strålerne ikke taget skade, men du skal være opmærksom på, om der er slidt ”fordybninger” i strålerne – strålerne skal være HELT lige.
Fjern løs rust fra strålerne på højgearakslen og i koblingsnavet. Brug f.eks. en lille stålbørste eller en gammel tandbørste. Strålerne smøres efterfølgende med lidt ”kobberfedt” – ikke for meget, der må nemlig ikke komme fedt ind i en tørpladekobling.
RETTELSE: I Targa Florio 1-01 side 32 skriver Claus at man skal smøre højgearakslen og koblingsnavet(halshjul) med kobberfedt. Det må stærkt frarådes, idet blot den mindste smule kobberfedt vil ødelægge belægningen på koblingspladerne. Der skal istedet bruges koblingsfedt der specielt er beregnet til store belastninger. Der skal kun smøres et tyndt lag på de omtalte dele Koblingsfedt kan købes hos de fleste forhandlere til en pris på ca. 80,-kr. for en tube. Mvh Ulrik