Ghezzi-Brian
Oprettet: Mandag, 30. juni 2008 22:34
Nedenstående artikel er tilsendt redaktionen af Uffe Juul, der handler med Guzzi’er i det sydfynske. Artiklen kommer fra det tyske motorblad MO-Kraftrad, januar 2001 og er oprindeligt skrevet af Jo Soppa
Tosset?
Man må være godt tosset for at køre væddeløb med en Guzzi-maskine. Det, at spille motorcykelfabrikant grænser dog også til selvopgivelse, især med denne motorblok. Beppe Ghezzi og Brian Sturno er to skøre italienere, som har taget denne voldsagt op.
Efter respektabel succes i det italienske Supertwinmesterskab og titel-vinder i 1996 syntes de to entusiaster, at tiden var moden til at videregive erfaringerne fra løbene til det entusiastiske publikum.
Efter at den første prototype blev præsenteret i 1999 tørstede Verden efter det tohjulede liebhaverværk. Især japanerne er endnu engang brændt varme på denne italienske turistcykel.
Her i landet (Tyskland), sker forhandlingen via Stein- Dinse i Braunschweig. 34.000,- D-mark koster den, med valg mellem disse farvekombinationer: Ferrari-rød / grå eller oceanblå / fuchsia. Hjulene er i alle tilfælde sortlakeret.
Først og fremmest er Supertwin 1100 iøjnefaldende med et tiltalende helheds-indtryk og efter Guzzi forhold virker motorcyklen sirlig og let. Det samme kan siges om den slanke tank/sæde-linie, som sidder ovenpå det vidunderligt åbne, fritliggende stel. Under sædet er der frit udsyn til den næsten vandrette Bitubo-monoshock.
Bremserekord
En anden iøjnefaldende ting ved Ghezzi-Brian´s cykel, er de gevaldige, dobbelte bremseskiver på forhjulet. Bremseskiverne er begge 420 millimeter store, og er direkte fastgjort på fælgkanten med påskruede små plader, der forhindrer at skiverne falder af.
En spektakulær bremse som konstruktøren ikke kun forventer sig reklame- og showeffekt af. Den er nemlig med hensyn til køreegenskaber og bremseeffekt overlegen sammenlignet med konventionelle løsninger.
Stellet
Stellet er en fuldstændig Ghezzi – Brian egenudvikling, men opbygningen stammer grundlæggende fra Guzzi Daytona. Et ret firkantet centralrør løber fra kronrøret til forreste motorophæng og videre til svingarmsophænget. Over gearkassen er en volumeniøs tværforbindelse til ophæng af svingarmen. Tricket ved denne konstruktion er, at man får en indbygget luftfilterkasse i selve stellet.
Åben kardan
Udseendet af den svejste baghjulssvingarm i firkantsprofil er derimod noget plumpt. Den sirligt udførte momentafstemning eliminerer de normalt forekommende reaktioner ved kardantrækket. Den eneste rigtige skavank på dette område er den åbenløbende kardanaksel, hvis skydemuffe er meget modtagelig for vejsnavs.
Finishen er i hvert fald anbefalelsesværdig på den lille seriemaskine. Godt nok passer plastikdelene ikke hundrede procent, ej heller overfladen på tanksædesættet (som er bølgeformet), men sådanne autentiske produktionsretninger hører næsten til liebhaverstykker rent håndarbejdsmæssigt. Som klokkeren sportsmaskine, findes Supertwin 1100 selvfølgelig kun som enkeltmandsmaskine, hvilket især kommer maskinens linier til gode.
I Ghezzi-Databladet bliver motoren deklareret med 94 hk. ved 8000/min. Det er 4 hk mere end standardseriens Guzzi 1100 Sport.
Køreklar vejer den acceptable 220 kilogram, så der er altså tale om en rigtig fortrøstningsfuld letvægts Guzzi-oplevelse.
Uden vat
Den kendte prikken begynder allerede ved påstigningen. Ghezzien suger føreren på plads. Hvis man ikke er større en 1,85 meter, føjer den sig vidunderligt i tankbugten. En tillidsvækkende kontaktfølelse erkendes.
Den umiddelbare fornemmelse ved igangsættelse er typisk Guzzi. Det er som at køre på en drejebænk. Man mærker en vidtgående udæmpet sammenkobling af tandhjulene. Ved gearskift kommer drevstangen med et „klonk“, som ikke til at misforstå. Ingen tvivl; motorcyklen vil den dag i dag berige føreren med dens urmekaniske nøjagtighed, en enestående motoroplevelse. Og det selvom ydelsesniveauet ikke helt når op til det, som er lovet fra fabrikken. Med det godkendte standard udstødningssystem er der næsten 80 hk i den, hvilket er tilstrækkeligt til en nydelsesfuld landevejslunten.
Ghezzi-Brian motorcyklen giver køreren fine tilbagemeldinger takket været det korrekte valg af dæk, der også giver motorcyklen en neutral kurvebeliggenhed.
Derved giver Supertwin 1100 ikke en forstærket adrenalintilførsel for nervøse væddeløbs-Twin-kørere, men der kræves alligevel en aktiv indsats og i kurver kører den som på skinner.
Om det er de store bremseskiver, med disses vægt yderst, som er ansvarlig, har vi ikke kunnet modbevise. Under alle omstændigheder er bremsefornemmelsen, med det optisk indtryksfulde bremsesystem, virkningsfuld.
Imponerende er ligeledes den monterede upsidedown- forgaffel af den italienske specialist Paioli. Den overbringer en god fornemmelse af forhjulet, overbringer fintfølende hver eneste styrebevægelse og tilbyder indstillingsmuligheder af dæmpningen fra blød til at man kan mærke tandplomberne stå i kø for at komme ud af munden.
Liebhaver søges
Hvem er nu liebhaver til denne motorcykel ? Det er sikkert, at den ikke er testvinder i en allround motorcykeltest.
Der er stor interesse i den af Gezzi & Briankonstruerede motorcykel og de erfaringer, de har opnået i deres arbejde med denne MC. Dette giver en stor tiltrækning og kan aftvinge en gevinst, hvis de potentielle købere på en måde føler sig åndsbeslægtet med konstruktøren.
Denne motorcykel har mere personlighed at byde på, end slående argumenter på nyttesiden.
Eller kort fortalt: Køreoplevelsen er enestående og udseendet ligeså