Dæk på vore Guzzi’er
Oprettet: Søndag, 29. juni 2008 22:23
På opfordring viderebringes lidt erfaringer, blandet med 3.-mands historier, men det er ganske vist :
Fra tid til anden hører vi alle om disse fede dæk. Nogle nævner så også nogle rystende priser på disse. Min erfaring er:
Der skal de dæk på cyklen, som den er skabt med.
Sættes der større dæk på, ændres hele styregeometrien og en ellers manøvredygtig sportscykel kan ændre sig til noget lignende drivtømmer i vand , ELLER den bliver så overstyret, at cyklen drejer dobbelt så skarpt som forventet. Det sidste kan modvirkes ved at lade en hel masse mere vilje komme ud i højre hånd, men det er nok de færreste der gør det i den situation!
Min “gamle” Le Mans er følsom nok til at mærke forskel på 110/ 80 og 110/ 90 bagpå . (Tallet efter skråstregen er dækkets højde i procent af bredden, dvs. at 110/80 er lavere ) .100/ 90 foran 110/ 80 bag H-mærket Michelin Dvs. max 210 km/t, V-mærkede dæk er til hastigheder op til 240 km/t og er stivere/dyrere. (S-mærkede dæk = 180 km/t). Husk også at tjekke datomærkningen; gamle dæk er nemlig hårde.
Den nye trend er meget hårdt dæktryk, når man kører med tung last eller langt eller hurtigt – Men der må jeg henvise til fagkundskaben, Fa. Moto de VOSS ved en masse om emnet. Her skal man være på forkant i udviklingen .